Uddannelsens forløb
Uddannelsen har en varighed på to år. Undervisningen omfatter 40 kursusdage. De ligger fordelt med ti dage pr. semester og foregår i weekender og enkeltdage (der stort set altid er fredage). Al undervisning foregår på hele dage i tidsrummet 9-16/16.30. Ud over deltagelse på kursusdagene, vil du som kursist have løbende kontakt til os som undervisere. Vi står til rådighed for generel vejledning, hjælp med opgaver og gennem feedback på alt afleveret opgavemateriale. Ca. to dage på hvert semester vil foregå online. Dagene bliver optaget, så du kan vende tilbage til det materiale, der bliver gennemgået.
Som kursist skal du regne med at bruge tid til at læse relevant fagstof før de enkelte kursusdage, til udarbejdelse af skriftlige opgaver og praktiske træningsopgaver og til at arbejde med klienter, når de skal udarbejde egne behandlingsplaner til en række hunde med adfærdsproblemer som et led i uddannelsen.
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvor du på nogle kursusdage skal have hund med til træning af praktiske øvelser. I det samlede forløb vægter teoretiske gennemgange og diskussioner højere i undervisningen på selve kursusdagene, da en stor del af det praktiske arbejde for dig som kursist ligger i egen træning af hunde til de praktiske træningsopgaver og i arbejdet med klienter og deres hunde. Det kan forventes, at der gennemsnitligt vil være praktisk træning med egen hund på lidt under halvdelen af kursusdagene. Der vil primært være behov for at have hund med til undervisning i første, andet og første halvdel af tredje semester.
Undervisningen spænder over en række forskellige former: PP-oplæg fra undervisere med plads til faglig diskussion af stoffet, opsamling og tilbagemelding på afleveringsopgaver og kursisternes behandlingsplaner til egne casehunde, gruppearbejde om behandlingsrelaterede opgaver, praktisk træning med kursisternes egne hunde, arbejde med klienthunde, adfærdsobservation af hundeadfærd og erfaringsdeling via præsentationer givet af kursisterne.
Forløbet er struktureret således, at både teoretiske og praktiske emner og færdigheder lægges lag på lag. Som udgangspunkt bygger vi oven på det fundament, du som kursist har med fra din instruktøruddannelse og praktisk arbejde med undervisning og formidling. Hertil lægges en række nye emner og fagområder, som er relevante for arbejdet med adfærdsrådgivning. I hele forløbet udvikles dine kompetencer i både teori og praksis.
Holdstørrelse
Der vil normalt være 8-10 kursister på et hold.